header imageheader imageheader image

Grobowiec świelików

Nicol Christopher

Tragiczna opowieść oparta na zdarzeniach autentycznych

Druga wojna światowa pochłonęła miliony ludzkich istnień, więcej niż epidemie dżumy czy cholery w czasach średniowiecznych. Była także przyczyną ogromnego bólu i tragedii tych, którym udało się ujść z życiem i których rany nigdy się nie zabliźniły, nawet po wielu latach od straszliwych przeżyć. Koszmary wojny sprawiły, że powstało wiele filmów będących antywojennymi manifestami. Jednym z nich jest anime „Grobowiec świetlików”, które w 1988 roku zostało stworzone przez znakomite Studio Ghibli i które niedawno zostało wypuszczone na polski rynek w kolekcji anime Kina Domowego.

Piekło na Ziemi

grobowiec_swietlikow-009grobowiec_swietlikow-012grobowiec_swietlikow-016

W roku 1945, gdy w Europie wojna chyliła się ku końcowi, w Japonii trwały śmiercionośne naloty na główne miasta japońskie. Naloty te pochłonęły w sumie więcej ofiar niż ataki atomowe na Hiroszimę i Nagasaki. Bombardowania z użyciem bomb zapalających zamieniały japońskie miasta w zgliszcza. W Kobe mieszka dwójka głównych bohaterów „Grobowca świetlików” — czternastoletni chłopiec imieniem Seita i jego młodsza siostra Setsuko. Wojna sprawia, że rodzeństwo zostaje osierocone — matka ginie podczas ataku bombowego, ojciec służy w marynarce wojennej, jednakże od jakiegoś czasu nie przychodzą od niego żadne wieści. Seita czuje się zobowiązany otoczyć opieką młodszą siostrę, która ma tylko cztery lata. Chłopak, mimo całego koszmaru, twardo się trzyma i stara się nie okazywać słabości, zwłaszcza przy siostrze, dla której chce być oparciem. Nie pomaga mu w tym egoistyczna ciotka, u której zatrzymali się po śmierci matki. Kobieta traktuje ich jak pasożyty, podaje mniej jedzenia, rozporządza ich rzeczami i rzeczami nieżyjącej już matki rodzeństwa, a na dodatek w oczach innych kreuje się na Matkę Teresę z Kalkuty, która z dobroci serca przyjęła sieroty pod swój dach, a w zamian nie zyskała nawet wdzięczności. Najchętniej wyrzuciłaby ich na zbity pysk, ale chyba resztki moralności które posiada nie pozwalają jej tego uczynić. Ciotka wciąż wspomina jakichś krewnych rodzeństwa od strony matki mieszkających w Tokio i wymaga, aby Seita napisał do nich list i znalazł schronienie w ich domu. Zapewne chłopak by to zrobił, niestety nie zna adresu tych domniemanych krewnych.

Któregoś dnia chłopak nie wytrzymuje i przenosi się wraz z siostrą na stałe do schronu posiadając jedynie resztki jedzenia, które wymienili za kimona matki. Niestety w kraju targanym konfliktem zbrojnym brakuje pożywienia i o ile na początku dzieci są w stanie przetrwać to piekło (głównie za sprawą pozostawionych w banku przez ich matkę pieniędzy), to później głód i ubóstwo niszczą ich. W końcu Seita, aby zapewnić sobie i Setsuko jakiekolwiek przetrwanie i pożywienie, podbiera warzywa z pól oraz okrada domy w trakcie ataków bombowych. Jednak i to nie jest w stanie zapewnić im godziwych warunków do życia. Rodzeństwo skazane na życie w świecie ogarniętym wojną może liczyć tylko i wyłącznie na siebie. Seita, który z dnia na dzień stał się mężczyzną, robi wszystko z myślą o siostrze i to dla niej jest gotowy do największego poświęcenia. Wojna niestety nie zna litości.

grobowiec_swietlikow-023grobowiec_swietlikow-026grobowiec_swietlikow-029grobowiec_swietlikow-030

Skazani na zagładę

„Grobowiec Świetlików” jest piękną opowieścią o sile miłości między rodzeństwem. Jest poruszającym i wzruszającym do głębi dramatem wojennym. To wstrząsająca wizja wojny, można powiedzieć apokaliptyczna. Ukazuje ogrom cierpienia, ładunek niszczący wszystko, nie tylko od strony materialnej, ale w szczególności od strony psychicznej. Opowieść można odbierać jako ostrzeżenie przed wojną czy nawet jako manifest antywojenny. Właściwie to właśnie w taki sposób pokolenia nieznające terroru zbrojnego są w stanie w małym, bardzo drobnym stopniu wyobrazić sobie jakim złem jest wojna, jakie zniszczenie za sobą niesie i jak pod jej wpływem zmieniają się ludzie — w egoistyczne demony i dobroduszne anioły. Nie sposób nie uronić łzy podczas oglądania tego filmu, bowiem jest przesycony ładunkiem naprawdę realistycznych emocji, a wrażenie to potęguje fakt, iż oparty jest na wydarzeniach autentycznych.

„Grobowiec Świetlików” jest ekranizacją autobiograficznej noweli autorstwa Akiyuki Nosaka. W ramach rachunku sumienia i próby spojrzenia na swoją przeszłość w mniej bolesny sposób napisał on w 1967 roku opowieść pod tym samym tytułem. Autor twierdzi, że nie potrafił chronić siostry przed złem wojny jak Seita, którego uczynił takim, jakim chciałby być w czasach okrutnego konfliktu zbrojnego. Autor obwinia się o to, co spotkało jego siostrę i wciąż odczuwa wyrzuty sumienia związane z tamtymi wydarzeniami.

Pełna klasa

Anime to, jak wiele innych, które wyprodukowało niesamowite Studio Ghibli, jest istnym majstersztykiem. Mimo swoich lat, wydaje się świeże i przejrzyste, a każdy, kto spotkał się już z innymi produkcjami tego studia, rozpozna je po charakterystycznej oldschoolowej kresce, która niektórym wydaje się „zbyt dziecinna” na tak bardzo dramatyczną opowieść. Według mnie kreska akurat wypada doskonale i raczej nie jestem w stanie wyobrazić sobie, że w takich wydarzeniach biorą udział piękne, cycate kobiety z oczami na pół twarzy, a sam Seita wygląda jak nastoletni pożeracz damskich serc. Po za tym tytuł ten wyprodukowany był w czasach, kiedy oldschool był wiodącym stylem, który zresztą Studio Ghibli zatrzymało do dnia dzisiejszego. Muzyka, choć zdaje się nie wyróżniać niczym szczególnym, oddaje w sposób wierny klimat wydarzeń, które mamy okazję zobaczyć, potęguje uczucia, zwłaszcza w momentach wzruszających i smutnych. Potwierdzeniem na to, że „Grobowiec Świetlików” jest pozycją obowiązkową, jest nie tylko sława i chwała Studia Ghibli, czy reżysera filmu — Isao Takahaty, ale fakt, że film został pozytywnie oceniony przez krytyków na całym świecie i otrzymał liczne nagrody, w tym Chicago ICFF Right of the Child Award, Chicago ICFF Najlepszy Film Animowany i Nagrodę Specjalną Blue Ribbon Awards.

Posłowie

„Grobowiec Świetlików” przedstawiłam z czystym sumieniem w samych superlatywach, na które w stu procentach zasługuje. Powiem po raz kolejny: film jest niesamowitym i ponadczasowym dziełem. Przedstawienie dwójki dzieci zmagających się z brutalną wojenną rzeczywistością jest w stanie uzmysłowić widzowi, że wojna dociera wszędzie i dotyka wszystkich. Mamy też okazję poznać historię II wojny światowej w Japonii; jest to temat, który często wydawał mi się spłycany na lekcjach historii. Odnoszę wrażenie, że cierpienia związane z II wojną światową kojarzone są z godnymi pożałowania pomysłami Hitlera, holokaustem Żydów i Romów w Europie, czy terrorem zwykłych obywateli niemieckich w rosyjskich obozach jenieckich. Pomija się to, co przeżyli Japończycy — największą, stwarzającą zagrożenie po dziś dzień zbrodnię, czyli atak atomowy i „cud techniki i nauki” tamtych czasów — napalm. No tak, ale przecież zwycięzców się nie sądzi. Film ten uzmysławia także, że wojna wszędzie jest taka sama, czy w Europie, czy w Japonii, wszędzie dotyka cywilną ludność w taki sam sposób, wszędzie zadaje ból i cierpienie, w każdej wojnie traci się tych, których się kocha. Jak to mówią w grach z serii „Fallout”: „Wojna nigdy się nie zmienia”…

Dodaj do:

Zobacz także

Powiązane tematy: Grobowiec Świetlików.

Ocena

12345678910
Wystawiać oceny mogą tylko zarejestrowani użytkownicy.
8,80/10 (5 głosów)

Komentarze

Sposób wyświetlania:

Ilość komentarzy: 62 dodaj

[1] Re: Grobowiec świelików
Pottero [*.rybnik.vectranet.pl], 19.09.2009, 17:44:57, oceny: +1 -0
PotteroChociaż jestem człowiekiem, którego trudno czymś wzruszyć – śpiącym czy śmiejącym się na Titanicu, Pasji, Karolu, który stał się człowiekiem i innych filmach, które ludzie mają w zwyczaju oglądać w towarzystwie pudła chusteczek – to ów film jest jednym z niewielu, którym udało się dotrzeć do głębi mojego niewrażliwego jestestwa. Po jego obejrzeniu chodziłem jak struty przez parę godzin i nie mogłem się otrząsnąć. A zapowiadało się kolejne zwykłe anime... Chociaż warto go obejrzeć po raz kolejny, zabieram się do tego jak do jeża, bo wiem, że znów się przezeń zdołuję.

P. S. Ostatni!
[2] Re: Grobowiec świelików
VEGON [*.merinet.pl], 19.09.2009, 17:49:37, odpowiedź na #1, oceny: +0 -0
potwierdzam ogladalem dawno temu ale naprawde zapadl mi w pamieci ... jedna z niewielu tak dobrych produkcji
[3] Re: Grobowiec świelików
-SQuall- [*.net.azartsat.pl], 19.09.2009, 20:04:34, odpowiedź na #2, oceny: +0 -0
-SQuall-Popieram poprzednika, nic dodać, nic ująć.
[59] Re: Grobowiec świelików
Kei B. [82.22.204.*], 23.04.2011, 17:58:35, odpowiedź na #1, oceny: +0 -2
Ja za to ogladajac w/w produkcje myslalem ze umre z nudow. Bohaterow nie udalo mi sie polubic, a kiedy mala siostra wreszcie umarla i puszczono audiowizualny wyciskacz lez w ktorym podsumowano jej role w filmie (wnerwiajaceg bachora) jedyne co myslalem w tym momencie to "zdychaj wreszcie, musze isc do ubikacji".

Podsumowujac, jeden z niewielu filmow ktory sie studiu nie udal.

Komentarz ukryty z powodu przewagi negatywnych ocen. pokaż

Komentarz ukryty z powodu przewagi negatywnych ocen. pokaż

Komentarz ukryty z powodu przewagi negatywnych ocen. pokaż

Komentarz ukryty z powodu przewagi negatywnych ocen. pokaż

[8] Re: Grobowiec świelików
VEGON [*.merinet.pl], 19.09.2009, 20:52:59, odpowiedź na #7, oceny: +2 -0
Prosze o bana na IP dla tego pana...

Komentarz ukryty z powodu przewagi negatywnych ocen. pokaż

[10] Re: Grobowiec świelików
VEGON [*.merinet.pl], 19.09.2009, 22:26:34, odpowiedź na #9, oceny: +1 -0
ummm... draznisz mnie...

Komentarz ukryty z powodu przewagi negatywnych ocen. pokaż

[14] Re: Grobowiec świelików
VEGON [*.merinet.pl], 19.09.2009, 23:57:04, odpowiedź na #13, oceny: +3 -0
...dziecko Neo...

Komentarz ukryty z powodu przewagi negatywnych ocen. pokaż

[17] Re: Grobowiec świelików
VEGON [*.merinet.pl], 20.09.2009, 12:55:06, odpowiedź na #15, oceny: +1 -0
grrr zaplacisz mi za to XD
[25] Re: Grobowiec świelików
Veguś ;* [188.33.194.*], 20.09.2009, 23:36:57, odpowiedź na #17, oceny: +2 -5
polubiłem cie :) Pogadajmy kiedyś na konwencie
[53] Re: Grobowiec świelików
Vulcan [*.mobile.playmobile.pl], 11.10.2009, 21:56:02, odpowiedź na #15, oceny: +0 -0
Vulcan"Dziecko Neo" to określenie niezależnie jakiego netu używasz geniuszu :]

Komentarz ukryty z powodu przewagi negatywnych ocen. pokaż

[12] Re: Grobowiec świelików
eSDe [*.adsl.inetia.pl], 19.09.2009, 23:34:24, oceny: +1 -0
A ja się będę czepiać recenzji (jednego akapitu). Ja osobiście też bym tak postępowała jak ta "egoistyczna ciotka". Chłopak już duży był, powinien zrozumieć że jest wojna, mamusi już nie ma, ojca chyba też. By mógł pomóc coś w domu a nie tylko się bawić. Dlatego głównie film mi nie podszedł.
Ciotka go przygarnia pod swój dach a on takie coś odwala.
[18] Re: Grobowiec świelików
SStefan [*.neoplus.adsl.tpnet.pl], 20.09.2009, 14:05:10, odpowiedź na #12, oceny: +1 -0
SStefanO, wreszcie głos rozsądku :)
BTW, czemu on do innej szkoły nie poszedł? I czemu naprawdę nic a nic w domu nie pomagał, nawet w takich najprostszych rzeczach?
[23] Re: Grobowiec świelików
Tehanu [*.neoplus.adsl.tpnet.pl], 20.09.2009, 16:52:21, odpowiedź na #18, oceny: +1 -0
Film z zamierzenia miał takie właśnie myśli i uczucia wywoływać.
[58] Re: Grobowiec świelików
Noxeus [*.neoplus.adsl.tpnet.pl], 14.12.2010, 19:08:09, odpowiedź na #23, oceny: +1 -0
Miał wywołać? Radzę sprawdzić trochę i dowiedzieć się, że mężczyzna, na którym wzorowana była postać głównego bohatera, był za pyszny, do czego później sam się przyznał w książce. (Dał w niej znać, że m.in. przez to sprawy tak się potoczyły.)

A "Grobowiec Świetlików"... brak słów, chyba najlepszy film animowany, który kiedykolwiek oglądałem.
[32] Re: Grobowiec świelików
cpt. Misumaru Tenchi [*.chello.pl], 25.09.2009, 04:26:17, odpowiedź na #12, oceny: +1 -0
A myślałem że tylko mnie się nie podobał i wolałem milczeć, żeby nie zostać zlinczowanym przez wszystkich, którzy ślepo się filmem zachwycają i podają go jako sztandarowy przykład poważnej i ambitnej animacji. To jest właśnie największy zarzut: dlaczego chłopak nawet nie próbował znaleźć jakiejś pracy? W tak ciężkim okresie roboty nie brakowało i każda para rąk na pewno zostałaby mile przyjęta. Sam skazał siebie i siostrę na powolną śmierć. Stał się mężczyzną, bo potrafił zniżyć się do kradzieży? Come on. Uważam ten film za przedramatyzowany. Usiłuje grać na instynktach widza głównie poprzez swój naturalizm (co widać nawet na kilku powyższych kadrach) i w przypadku młodych widzów doskonale mu się to udaje. A tematyka wojny została o wiele lepiej poruszona choćby w niedawnym Natsu no Arashi - bez niepotrzebnego patosu i moralizowania.
[33] Re: Grobowiec świelików
ZemstaZzaGrobu [*.ip.netia.com.pl], 25.09.2009, 12:09:13, odpowiedź na #32, oceny: +2 -0
A ty dlaczego nie próbujesz znaleźć jakiejś pracy?
[35] Re: Grobowiec świelików
cpt. Misumaru Tenchi [*.chello.pl], 25.09.2009, 18:01:28, odpowiedź na #33, oceny: +1 -0
Dziś w cyklu "Trolle polskie" odcinek 5, zatytułowany "Zemsta zza grobu".
A kim ty jesteś żeby cię obchodziło moje życie prywatne i co robię, a czego nie? To jest strona dotycząca anime i o takich rzeczach należy tutaj rozmawiać, trollu.
[41] Re: Grobowiec świelików
ZemstaZzaGrobu [*.adsl.inetia.pl], 02.10.2009, 13:15:28, odpowiedź na #35, oceny: +0 -0
To znaczy, że jesteś cholernym hipokrytą - czepiasz się gostka, że nie pracował, a sam nie pracujesz. I nie mów o "anime", to GŚ jest oparty na faktach. Wstydu nie masz.
[42] Re: Grobowiec świelików
cpt. Misumaru Tenchi [*.chello.pl], 05.10.2009, 05:31:41, odpowiedź na #41, oceny: +0 -0
Innymi słowy, komentując anime o pracy musisz pracować. Idąc dalej tym tropem, komentując anime wojenne musisz być żołnierzem, a mówiąc o magical girls musisz umieć czarować. Zaiste, świetne rozumowanie. Że już nie wspomnę o wtrynianiu nosa w nie swoje sprawy, w dodatku pod wygodnym płaszczykiem anonimowości w sieci. EoT z mojej strony.
[43] Re: Grobowiec świelików
ZemstaZzaGrobu [*.adsl.inetia.pl], 05.10.2009, 09:55:46, odpowiedź na #42, oceny: +0 -0
Po prostu skoro sam nic nie robisz to robisz z siebie idiotę mając pretensję do kogoś, że nic nie robił.
[44] Re: Grobowiec świelików
cpt. Misumaru Tenchi [*.chello.pl], 05.10.2009, 16:30:09, odpowiedź na #43, oceny: +0 -0
Miał być EoT, ale skąd wiesz że nic nie robię? Musisz mnie znać, albo bazujesz tę wiedzę na czyimś za długim języku i fantazji. Więc pokaż się twarzą w twarz, wtedy pogadamy.
[47] Re: Grobowiec świelików
ZemstaZzaGrobu [*.adsl.inetia.pl], 06.10.2009, 09:32:03, odpowiedź na #44, oceny: +0 -0
Trafiony-zatopiony. Nie znam cię, ale jesteś mangowcem na stronie o anime i się strasznie wymądrzasz więc założyłem że nie masz pracy. Jak widać się nie myliłem lol
[48] Re: Grobowiec świelików
cpt. Misumaru Tenchi [*.chello.pl], 06.10.2009, 14:03:13, odpowiedź na #47, oceny: +0 -0
Aha, nie znasz mnie i strzelałeś - no popatrz, popatrz. Takie bajki to możesz dzieciom na dobranoc opowiadać, gdy się ich już dorobisz.
Czyli napisanie swojej opinii to wymądrzanie się? Wobec tego popatrz ilu ludzi wokół się wymądrza. I pewnie masa z nich też nie ma pracy. A ty "przypadkowo" zaczepiłeś akurat mnie, nic o mnie nie wiedząc, chociaż naprawdę piszę o wiele sensowniej i składniej niż większość tutaj i nie daję żadnych podstaw do czepialstwa. No chyba że wysublimowany gust czy opinia inna niż wszystkie to coś złego.
Nie, to naprawdę nie ma sensu.
[49] Re: Grobowiec świelików
ZemstaZzaGrobu [*.adsl.inetia.pl], 06.10.2009, 16:38:51, odpowiedź na #48, oceny: +0 -0
Takie bajki to możesz dzieciom na dobranoc opowiadać, gdy się ich już dorobisz.

Dziękuję, już się dorobiłem. Pozdrowić?

Czyli napisanie swojej opinii to wymądrzanie się?

Tylko ty się czepiłeś tego filmu i chłopaka.
[50] Re: Grobowiec świelików
cpt. Misumaru Tenchi [*.chello.pl], 06.10.2009, 16:46:46, odpowiedź na #49, oceny: +0 -0
Święte moje prawo się czepić. Tym bardziej że to TYLKO FILM.
[51] Re: Grobowiec świelików
ZemstaZzaGrobu [*.adsl.inetia.pl], 07.10.2009, 09:32:08, odpowiedź na #50, oceny: +0 -0
Ten film został oparty na faktach, czepiasz się prawdziwego człowieka.
[52] Re: Grobowiec świelików
cpt. Misumaru Tenchi [*.chello.pl], 07.10.2009, 16:32:25, odpowiedź na #51, oceny: +0 -0
I co, nie można było od razu zwrócić uwagi w ten sposób? Tylko trza było na około i od razu wywlekać sprawy prywatne?
[34] Re: Grobowiec świelików
Chaos [*.acn.waw.pl], 25.09.2009, 17:52:35, odpowiedź na #32, oceny: +0 -0
ChaosA ja myślałem, że Takahata specjalnie zrobił ten film tak, żeby można go było wielorako interpretować i postawić zarzuty każdej postaci z osobna, jak i wszystkim naraz.
Ciotka była tak samo winna jak dzieciak i chyba tylko młodsza siostra była w tym filmie bez jakiejś konkretniejszej skazy.
[37] Re: Grobowiec świelików
SStefan [*.neoplus.adsl.tpnet.pl], 26.09.2009, 15:19:53, odpowiedź na #32, oceny: +1 -0
SStefanOn nawet nie próbował POMÓC W DOMU - nie wiem, pozamiatać, pozmywać, cokolwiek - oczekiwał, że ciotka zrobi wszystko, da mu jeść, podgrzeje wodę na kąpiel i jeszcze pogłaszcze po główce. Tak mogłaby postępować z malutką Setsuko, ale, damn, Seita już przecież MÓGŁ czymś się zająć!
A najgorsze właśnie, że wszyscy psy na tej ciotce wieszają, że bezduszna, bo przygarnęła darmozjada, który się na nią obraził i uciekł :/
[55] Re: Grobowiec świelików
ghj [*.nplay.net.pl], 07.11.2009, 22:57:15, odpowiedź na #37, oceny: +1 -0
o żal, oglądasz i nie rozumiesz co widzisz, to jest anime o wojnie, poczytaj o realiach historycznych, zrozum kontekst, a później krytykuj, bo puste te zarzuty że żal
[61] Re: Grobowiec świelików
IP_eriod [193.59.121.*], 06.11.2011, 02:44:11, odpowiedź na #37, oceny: +0 -0
IP_eriodW tamtych czasach w Japonii kobieta była od zmywania, domowych robótek, facet był od pracy fizycznej i utrzymywaniu domu. Zatem Dziecino, jego obowiązkiem było zupełnie co innego.
[16] Re: Grobowiec świelików
Olazu [*.ssp.dialog.net.pl], 20.09.2009, 02:06:56, oceny: +0 -0
OlazuKolejna animka z mojej listy "obejrzę jak dopadnę i będę miał wolną chwilę".
Ot, kilka obejrzanych AMV bardzo mnie zachęciło do tego tytułu.
[21] Re: Grobowiec świelików
-SQuall- [*.net.azartsat.pl], 20.09.2009, 15:00:42, odpowiedź na #16, oceny: +0 -0
-SQuall-AMV HELL xD
[24] Re: Grobowiec świelików
Olazu [*.ssp.dialog.net.pl], 20.09.2009, 20:41:47, odpowiedź na #21, oceny: +0 -0
OlazuAno, w AMV Hellu też było ;)
[26] Re: Grobowiec świelików
SStefan [*.neoplus.adsl.tpnet.pl], 21.09.2009, 20:14:47, odpowiedź na #16, oceny: +0 -0
SStefanMam gdzieś nagrane na VHS z Hypera - tak bardzo chciałam kiedyś obejrzeć, że poprosiłam przyjaciółkę mamy o nagranie :)
Poza tym, jeśli się nie mylę, Monolith ma w legalnej sprzedaży wszystkie Ghiblijki, poza tymi najświeższymi?...
[19] Re: Grobowiec świelików
Grisznak [*.satfilm.net.pl], 20.09.2009, 14:07:23, oceny: +0 -0
Grisznak"terrorem zwykłych obywateli niemieckich w rosyjskich obozach jenieckich."

Co?
[20] Re: Grobowiec świelików
Froh [*.ssp.dialog.net.pl], 20.09.2009, 14:29:59, odpowiedź na #19, oceny: +0 -0
Aaa tam, nie zwracaj uwagi - to tylko płytkie podsumowanie w którym ktoś totalnie trywializuje problem wojny. Gdyby zakładać iż dowodzący armiami przeliczą swe możliwości i od razu skapitulują oszczędzając czas i zasoby to rzeczywiście jest to nieuzasadnione okrucieństwo.
[22] Re: Grobowiec świelików
Grisznak [*.satfilm.net.pl], 20.09.2009, 15:14:06, odpowiedź na #20, oceny: +0 -0
GrisznakNie przeczę, mnie natomiast interesuje, o co autorowi tego konkretnego sformułowania chodziło. Pal diabli, że pomija te kraje, które faktycznie straciły najwięcej ludności w czasie wojny, to jeszcze wymyśla jakieś dziwadło a'la Erika Steinbach.
[30] Re: Grobowiec świelików
Gargu [*.154.246.94.artcom.pl], 24.09.2009, 23:23:39, odpowiedź na #22, oceny: +0 -0
GarguEj no, Niemcow po wojnie Sowieci trzymali nie tylko w Gulagach ale takze i w bylych KL-ach (w sumie tez lagry).

Polakow zreszta tez.

I swoich, bo co (np. soldatow co sie pozazarali chorobskami jak karcili Giermanki pozniej izolowali w Sachsenhausen).
[31] Re: Grobowiec świelików
Gargu [*.154.246.94.artcom.pl], 24.09.2009, 23:26:39, odpowiedź na #20, oceny: +0 -0
GarguMnie sie podobalo "godnymi pożałowania pomysłami Hitlera".

It's funny because it's true - np. Wolkswagen czy Autobahny to byl lepszy pomysl niz "usmiechnij sie, jestes w ukrytej komorze" (to z tych godnych pozalowania).
[36] Re: Grobowiec świelików
Froh [*.ssp.dialog.net.pl], 25.09.2009, 18:09:52, odpowiedź na #31, oceny: +0 -0
Tyle że to akurat od razu się wydaje głupotą - zaś sen i bezsens wojny trzeba wyjaśniać od podstaw, jak też uzmysławiać iż jak na przykład rozwala się przemysł i infrastrukturę to i ludność cywilna ucierpi choćby przez brak dostaw żywności.
[38] Re: Grobowiec świelików
Grisznak [*.satfilm.net.pl], 27.09.2009, 16:36:58, odpowiedź na #36, oceny: +0 -0
GrisznakA co z tymi wszystkimi cywilami, pracującymi na budowie drugiej Gwiazdy Śmierci?
[39] Re: Grobowiec świelików
Gargu [*.154.246.94.artcom.pl], 27.09.2009, 17:42:47, odpowiedź na #38, oceny: +0 -0
GarguPics or it didn't happen.
[27] Re: Grobowiec świelików
Ryuji [*.neoplus.adsl.tpnet.pl], 21.09.2009, 23:53:24, oceny: +0 -0
RyujiNaprawdę poruszające dzieło.
[28] Re: Grobowiec świelików
Mitsuna [*.neoplus.adsl.tpnet.pl], 23.09.2009, 18:34:07, oceny: +0 -0
zgadzam się z Ryuji'm. To jedno z najbardziej wzruszających anime jakie widziałam :.(
[29] Re: Grobowiec świelików
Gargu [*.154.246.94.artcom.pl], 24.09.2009, 23:17:55, oceny: +0 -0
Gargu@Naloty te pochłonęły w sumie więcej ofiar niż ataki atomowe na Hiroszimę i Nagasaki.

Nie tyle "w sumie" co do Nagasaki, ale po prostu wiecej (c. 100,000 zabitych w nalocie na Tokio 10 marca 1945 w porownaniu do 80,000 od bomby na Nagasaki).
[40] Re: Grobowiec świelików
[Stefan-chan] [*.garinet.pl], 29.09.2009, 16:54:38, oceny: +0 -0
Nie wiem jak Wy. Strasznie płakałem na tym filmie!
[45] Re: Grobowiec świelików
Onion [*.acx.pl], 05.10.2009, 20:28:59, oceny: +0 -0
OnionKtóryś tydzień z rzędu ten tekst wisi na stronie , a nikt jeszcze się nie pofatygował i nie zmienił literówki w tytule...
[46] Re: Grobowiec świelików
Chaos [*.acn.waw.pl], 06.10.2009, 07:19:27, odpowiedź na #45, oceny: +0 -0
ChaosO, szit, nie zauważyłem XD
[54] Re: Grobowiec świelików
Tuminure [*.rudaslaska.vectranet.pl], 18.10.2009, 22:53:40, oceny: +0 -1
TuminureCiekawe kto zjadł literę T w tytule. Grobowiec świe_lików :).
[56] Re: Grobowiec świelików
dom [217.153.83.*], 14.05.2010, 21:28:21, odpowiedź na #54, oceny: +0 -0
Ten film poraża i zostawia cięzki ślad w pamięci - godny!
[57] Re: Grobowiec świelików
HΛЯPΛGŌN [*.152.131.62.dsl.dynamic.eranet.pl], 23.09.2010, 12:48:10, oceny: +0 -0
HΛЯPΛGŌNświetne anime uderzając w emocje. Kiedyś oglądając po raz pierwszy aż mną rzuciło jak zobaczyłem tego chłopaka patrzącego na swoją zabandażowaną matkę. Potem ta jego siostrzyczka... tragedia :(((
[60] Re: Grobowiec świelików
ewag7777 [*.sieradz.vectranet.pl], 19.06.2011, 20:18:47, odpowiedź na #57, oceny: +0 -0
ewag7777Naprawdę niesamowity film, takich emocji dawno nie przeżyłam. Fabuła, niby prosta, melancholijna, a jednak dzięki bohaterom, osobistym dramatom wiele zyskuje. Tutaj dam plusa za sprytny chwyt, przedstawienie świata oczami niewinnego dziecka. Kolejny plus, nastolatek nie jest emo-waty (mniej więcej 3/4 bohaterów anime dla nastolatków są emo i niezdarni), a mimo to jest realistyczny, zaradny przedstawia otaczający go świat w sposób satysfakcjonujący. Na kolejnego plusika pójdą ciekawostki historyczne. Jeszcze jeden to zachowania ludzi, zauważyliście może, że w anime pan daje ci cukierka tylko z dobroci? Tak naprawdę, kto z nas martwiłby się życiem innych (nawet dziecka), kiedy sam jest zagrożony? To straszne, ale i prawdziwe, a studio Ghibli nie omieszkało nam tego brutalnie podać. No bo cóż, to prawda. Szata graficzna też niczego sobie, nawet trupy, w ecchitowatych produkcjach nie istniejące tam są, są też groteskowe wybuchy. Bohaterowie nie mają zielonych włosów, są normalni, a mimo to łatwo ich odróżnić, mimo to, że czasem są po prostu brzydcy, bynajmniej nie przypadkiem.
[62] Re: Grobowiec świelików
IP_eriod [193.59.121.*], 06.11.2011, 02:51:45, oceny: +0 -0
IP_eriodPrzeczytałam recenzję - ładna, ładna. Poczytałam komentarze - no cóż. I dowiedziałam się jednego - cokolwiek, ktokolwiek nie powie, to i tak owe anime ma rację. Żadne przekombinowane przemyślenia na temat owej produkcji są zbędne. Po prostu obejrzeć i przyjąć do świadomości - tak jest najlepiej z owym anime. Obejrzeć. Przekonać się, zobaczyć. ZROZUMIEĆ.
Powered by WashuOS