header imageheader imageheader image

Crystalicum: Kryształowa Gra Karciana

Tomasz Z. Majkowski

Nim siądziecie do gry w „Crystalicum: Kryształową Grę Karcianą”, musicie zaznajomić się z dwoma ważnymi podziałami: podziałem stołu oraz tury.

Ten pierwszy określa, gdzie można, a gdzie nie wolno zagrywać określonych krat i prezentuje się następująco: Kiedy siadasz do gry, połóż przed sobą kartę Świata Ojczystego – niezbyt blisko, pod nim muszą zmieścić się jeszcze dwa rzędy kart. Na tej właśnie wysokości umieszczać będziesz zakryte karty Światów, ciągnięte wprost z Talii Światów – i tu będą leżeć aż do chwili ich odkrycia. Ten obszar nazywamy strefą Układów Gwiezdnych. Nim siądziecie do gry w „Crystalicum: Kryształową Grę Karcianą”, musicie zaznajomić się z dwoma ważnymi podziałami: podziałem stołu oraz tury.

Ten pierwszy określa, gdzie można, a gdzie nie wolno zagrywać określonych krat i prezentuje się następująco: Kiedy siadasz do gry, połóż przed sobą kartę Świata Ojczystego – niezbyt blisko, pod nim muszą zmieścić się jeszcze dwa rzędy kart. Na tej właśnie wysokości umieszczać będziesz zakryte karty Światów, ciągnięte wprost z Talii Światów – i tu będą leżeć aż do chwili ich odkrycia. Ten obszar nazywamy strefą Układów Gwiezdnych.

Wszystkie Światy Ojczyste i Światy zakryte wszystkich graczy posiadają Orbity, czyli miejsce na stole tuż ponad nimi. Po Orbitach wędrują Statki – zagrywa się je na Orbitę Świata Ojczystego, wolno im jednak przemieszczać się na dowolną z nich. Jeśli spotkają się przy tym ze Statkiem należącym do przeciwnika może, choć nie musi, dojść do bitwy. Wraz ze Statkami przemieszczają się dołączeni do nich Kapitanowie oraz Załogi. Środek stołu, gdzie znajdują się wszystkie Orbity, nazywamy zbiorczo Przestrzenią.

Poniżej Układów Gwiezdnych znajduje się Ojczyzna każdego z graczy. Tutaj umieszcza on odkryte Światy, zagrywa Miejsca – i to Ojczyzna może być celem zbrojnej inwazji. W strefie tej mogą również przebywać Postaci, choć póki pozostają w Ojczyźnie, mają niewielki wpływ na losy rozgrywki (choć są też stosunkowo bezpieczne).

Miejscem, gdzie Postaci naprawdę błyszczą, jest znajdująca się poniżej Ojczyzny Ambasada. Tu wstęp mają wyłącznie bohaterowie i dołączone do nich karty – a gdy już się tu znajdą, mogą gromadzić wpływy za pomocą Akcji Politycznej i oddziaływać na wszystkie inne karty w grze. Z przebywaniem w Ambasadzie wiąże się jednak również pewne ryzyko – jest ona połączona z Ambasadami wszystkich innych graczy, a znajdujące się w niej Postaci mogą być celem wykonywanych przez bohaterów oponenta akcji, na przykład zostać wyzwane na pojedynek.

Drugi ważny podział dotyczy kolejności wykonywania działań. Podczas zabawy gracze rozgrywają serię tur, z których każda dzieli się na cztery fazy.

  1. Turę rozpoczyna Faza Otwierająca, czyli czas, w którym wszystkie karty zostają odznaczone, generujące dochód Miejsca i Światy pozwalają zarobić Kryształy, w graczom wolno przeznaczać fundusze na Eksplorację, której mechanizmy poznacie już niedługo.
  2. Następna w kolejności jest Faza Akcji, podczas której gracze wykonują na zmianę po jednym działaniu – wystawiają karty, przemieszczają je, wyzywają na pojedynki, przeprowadzają Akcje Polityczne i przygotowują się do walki. Zagrywanie kart z ręki wymaga zwykle opłacenia kosztu w Kryształach, a posługiwanie się kartami już wystawionymi najczęściej powoduje ich zaznaczenie.
  3. Do walki dochodzi w Fazie Bitew – wówczas wszyscy mają okazję wszcząć bitwę gwiezdną, rozgrywającą się pomiędzy Statkami, a następnie przypuścić Inwazję, której celem jest odkryty przez przeciwnika Świat. Mechanizmami rządzącymi walką zajmiemy się wkrótce.
  4. Turę zamyka Faza Końcowa, podczas której wolno odkrywać Światy i dociągać karty – oraz, co najistotniejsze, gracz może ogłosić, że za jedną turę odniesie zwycięstwo i faktycznie je odnieść, jeśli ogłosił to turę wcześniej.

W ten właśnie sposób grający w „Kryształową Grę Karcianą” zajmują się tym, co jest jej solą (i o czym opowiemy w kolejnych odcinkach) – eksploracją, polityką i wojną.

 [ 1 ][ 2 ]

Dodaj do:

Zobacz także

Powiązane tematy: Crystalicum.

Z tą publikacją nie są jeszcze powiązane żadne sznurki.

Ocena

12345678910
Wystawiać oceny mogą tylko zarejestrowani użytkownicy.
6,50/10 (8 głosów)

Komentarze

Sposób wyświetlania:

Ilość komentarzy: 5 dodaj

[1] Re: Crystalicum: Kryształowa Gra Karciana
Crawley [*.neoplus.adsl.tpnet.pl], 07.06.2005, 13:51:12, oceny: +0 -0
CrawleyJakos to troche zawile opisane. Chyba jednak wole MtG
[3] Re: Crystalicum: Kryształowa Gra Karciana
AvantaR [*.ekspres.net.pl], 08.06.2005, 18:02:37, odpowiedź na #1, oceny: +0 -0
AvantaRAch to byly czasy kiedy gralo sie po kilka godzin .. :) Nawet jeszcze mi gdzies jakis deck lezy ^^"
[4] Re: Crystalicum: Kryształowa Gra Karciana
Crawley [*.neoplus.adsl.tpnet.pl], 08.06.2005, 22:46:54, odpowiedź na #3, oceny: +0 -0
CrawleyTo sie moze na jakiegos kona zgadamy, co by szlo pograc? :P Bo w kami teamie magicowcow jest ze 4 :P
[2] Re: Crystalicum: Kryształowa Gra Karciana
Graveyard1979 [193.151.48.*], 08.06.2005, 00:01:23, oceny: +0 -0
Graveyard1979Hmmm...Ktoś mi wyjasni,co mu się podoba, w pracach takiego np.: Gruszewicza? MNIE do koNca nie przekonują...
[5] Re: Crystalicum: Kryształowa Gra Karciana
Rege [*.chello.pl], 09.06.2005, 08:51:06, oceny: +0 -0
Karty są naprawdę bardzo ładne i rysowników jest całkiem sporo.Zamek wygląda pięknie! Zestaw kupiłem i jeśli ktoś z Trójmiasta chciałby zmierzyć się z niepokonaną flotyllą Imperium Kryształowego to ślijcie mi mejla. Umówimy się na spotkanko np.w Rebelu.Gra naprawdę jest tego warta;) Zapraszam też na prezentacje systemu Crystalicum i jego świata na Gdyńskim konwencie Trójfikcje del Mar, na którym z przyjemnością zagrałbym partyjkę. Na Trójfikcjach owych odbędzie się co najmniej jedna prelekcja na temat świata Crystalicum, nadchodzącego systemu RPG i innych atrakcji,a także odbędzie się LARP osadzony w realiach Crystalicum(więcej informacji można znaleźć tu: Info na temat LARPa Info o LARPie Serdecznie zapraszam!
Powered by WashuOS